Eszköztár
28 Kezdőlap - Webszerkesztés - HTML - Színkeverés
ujdomainek.hu

Színkeverés

RGB vagy CMYK?

Jegyzet

Az oldal alján
van egy játék.
De pszt!

Azt már mindannyian megtapasztaltuk óvódás korban, amikor elkezdtünk festegetni, hogy a színek sokféleségét az alapszínek összekeverésével tudjuk elérni. Később, az általános iskolában rajz órákon, fizika órán, vagy éppen az informatika kapcsán ezt az ismeretet aztán tudományosan is megpróbálták nekünk elmagyarázni - így került terítékre a hozzáadó (additív), illetve a kivonó (szubtraktív) színkeverés fogalma és technikája.

A probléma csak az, hogy mint ahogyan a sulinet.hu tudásbázisában is, úgy sokszor az általános iskolai tankönyvekben is ez az ismeret meglehetősen szerencsétlen módon kerül bemutatásra. Nézzünk néhány rossz példát:
3 rossz ábra
az additív színkeverés bemutatására
ROSSZ


ROSSZ


ROSSZ


Sulinet.hu tudásbázis
Informatika 6. évfolyam
Sulinet.hu tudásbázis
Fizika 11. évfolyam
Sulinet.hu tudásbázis
Szakképzés, nyomdaipar

Mi a baj a fenti ábrákkal?

Tehát kétféle színkeverésről szoktunk beszélni:
Additív színkeverés Szubtraktív színkeverés
jelentés additív = hozzáadó szubtraktív = kivonó
kiindulási szín fekete
  • a fekete szín azért fekete, mert minden ráeső fényt elnyel
  • ahhoz, hogy bizonyos fényt visszaverjen, hozzá kell adni különböző színeket
fehér
  • a fehér szín azért fehér, mert minden ráeső fényt visszaver
  • ahhoz, hogy valamennyi fényt elnyeljen, el kell venni belőle bizonyos színeket
technológia megvilágítás elsötétítés
eszköz fény festék
alapszínek
  • piros (Red)
  • zöld (Green)
  • kék (Blue)
  • cián (Cyan)
  • bíbor (Magenta)
  • sárga (Yellow)
  • fekete (Key),
  •     mint nyomdai kulcsszín
betűjelölés RGB CMYK
használat monitorok, kijelzők esetén nyomtatáskor
alkalmazás oka mert a kijelzők kiindulási színe a fekete
  • >> feketéből csinál fehéret
mert a papír kiindulási színe a fehér
  • >> fehérből csinál feketét
összefoglaló ábra
Vagyis az oldal elején bemutatott ábrákkal az a baj, hogy fehér a külső háttérszínük a fekete helyett. Ezért aztán a fehér háttéren történő ábrázolás miatt épp a lényeg nem derül ki belőlük, tehát hogy az additív színkeverés során a kiindulási alapszín (vagyis a kezdeti háttérszín) a fekete, és a különböző színek hozzáadásával - méghozzá megvilágítással - tudunk eljutni az ábrák közepén található fehérhez. Ennek hiányában pedig sokkal nehezebb megérteni a kétféle színkeverés mindegyikének szükségességét, illetve megjegyezni az alkalmazásukhoz tartozó informatikai eszközöket. A fent kritizált ábrák a fehér külső háttérszínből jutnak el színek hozzáadásával a szintén fehér legbelső területhez. Ennek pedig semmi értelme nincsen.

Szubtraktív, vagy szubsztraktív?

A szubsztraktív szó egy régies, ma már nem használt változat. Angolul a kivonás szó: subtraction. Ennek ellenére sok helyen felbukkan az elavult változat is. Érdemes azonban összehasonlítani a google találatok számát a subtraction és a substraction szavakra. Az előbbi több mint tízszer gyakoribb, éppen ezért a google is az "s" nélküli írásmód használatát javasolja.

Színkeverés

A folytatásban koncentráljunk a kijelzőkön alkalmazott eljárásra, vagyis az additív (RGB) színkeverésre. Tegyük mindezt azért, mert a webszerkesztés során a kijelzőkön hozunk létre tartalmakat, a kijelzők háttérszíne pedig fekete, így tehát RGB színkeverést kell alkalmaznunk. Az összefoglaló ábra azt sugallja, mintha ez a színkeverés a 3 alapszín (piros, zöld, kék) felhasználásával csupán 3 további kevert szín (cián, bíbor, sárga), illetve a fehér előállítására lenne jó (így a kiindulási feketével együtt az ábrán összesen 8 szín szerepel). A valóságban azonban ennél jóval színesebb a helyzet, hiszen csak szürkéből ennyi létezhet:
Ez 256 különböző szürke színű pötty, melyek közül a legsötétebb a fekete, és a legvilágosabb a fehér. Hogyan lehetséges ennyi?

Amikor ki akarunk keverni egy színt, nem az a kérdés, hogy tegyünk-e bele pirosat (és zöldet, és kéket), hanem hogy mennyit. Ugyanis mindhárom alapszín esetén - egymástól függetlenül - dönthetünk, hogy a maximális 255-ös mennyiségből ténylegesen mennyit akarunk belekeverni az adott alapszínből a kívánt színhez. Ez tehát háromszor jelent 0-tól 255-ig 256 különböző lehetőséget, mindhárom alapszínre külön-külön értve. Így a kikeverhető színek száma
256 * 256 * 256 = 16.777.216
vagyis összesen több, mint 16 millió színt tudunk kikeverni!

Szürke színhez akkor jutunk, ha mindhárom alapszínből azonos mennyiséget választunk: így jön ki a lehetséges 256 darab különböző szürke szín. Értelemszerűen a csupa 0 a fekete - mert ebből a színből indulunk ki -, illetve a csupa 255 a fehér - mert ez a maximális megvilágítás.

Mi az a színkód?

Színkeveréskor tehát meg kell adnunk, hogy a maximális 255-ből mennyit szeretnék bekeverni az egyes alapszínekből. Ennek egyik módja az
rgb( 96, 30, 15 )
formátumú írásmód, ahol értelemszerűen azt határoztuk meg, hogy pirosból 96-ot, zöldből 30-at, a kékből pedig 15-öt szeretnénk felhasználni az új színbe. Ennek az eredménye az alábbi barna szín:
Ám ez az írásmód kicsit hosszú, éppen ezért ennél egy rövidebbet szoktak használni a forráskódokban, az úgynevezett színkódot. A fenti szín megfelelője rövidebben, vagyis a színkódja:
#601E0F
Miért?
A színkód elején a # jel arra utal, hogy 16-os (hexadecimális) számrendszerben adott számérték fog következni. Az ezt követő karaktereket pedig kettesével kell értelmezni: 2 a piros, 2 a zöld, és 2 a kék mennyiségét jelöli, 16-os számrendszerben
#601E0F
ugyanis
96 10  =  60 16
30 10  =  1E 16
15 10  =  0F 16
Próbálja ki más számokkal is!
rgb( , , )   =  
Bár ezen logika mentén valójában bármilyen szín akár fejben is összeállítható, a könnyebb megjegyezhetőség céljából elég sok színkombináció saját nevet is kapott, és ezek segítségével is használható. Az elérhető színelnevezések számos internetes oldalon megtalálhatóak, például a Wikipedia lapján is. Továbbá színkeverés céljából az alábbi lehetőségek is érdekesek lehetnek: Érdemes azt is megjegyezni, hogy a bemutatott 6 számjegyű színkódok mellett gyakran használjuk a még rövidebb alakot, a 3 számjegyű kódot. Ilyen lehet például az
#F90
melynek 6 számjegyű megfelelője az
#FF9900
vagyis a színkódok rövid alakját a böngészők mindig úgy értelmezik, hogy a 3 számjegy mindegyikét duplázva képeznek belőle színkódot. Szükséges szem előtt tartani azonban, hogy a 3 számjegyű színkód csak CSS-ben kerül értelemzésre a régebbi böngészőkben, HTML színkódként adva azonban ez bizonytalan!


Játék

Állítsa a kör jobb oldalát olyan színűre, mint amilyen színű a bal oldala!





Kapcsolódó feladatok:



További olvasmányok


Alapfogalmak

Hotkeys

Szerszámosláda

előző oldal random oldal következő oldal


2024-03-29 06:35:11 Admin Köszönöm, ha Ön lesz az első, aki megírja ide véleményét, észrevételét, kérdését ezzel a lappal kapcsolatban.




Új hozzászólás:
E-mail cím:


Erre a címre küldjük ki a hozzászólás jóvá- hagyásához szükséges linket. Az e-mail címet sehol nem tesszük közzé.

Név:


Ez a név fog megjelenni az Ön hozzászólásai mellett.

Mennyi tizenhárom + nyolc?
Számjegyekkel írja be!



Ez a robotok beírása elleni védelem miatt szükséges ellenőrzés.


© infojegyzet.hu, 2019. február