Jegyzet
Az első két alapkérdés az volt, hogy
Miért? és
Mit?
Ha megvan a
cél, és megvan az
ötlet is - bár ez utóbbi akár még rá is érhet -, akkor
érdemes lehet a
Hogyan?-ról beszélgetni.
Hogyan kell weboldalakkal pénzt keresni?
Első lépésként picit jobban meg kell ismerni az internet működését, mint ahogyan azt
általában felhasználói szinten az emberek teszik. A technikai sajátosságokon túl meg kell
érteni azt a szemléletmódot, melynek során már látjuk, hogyan mozgatja az internet a pénzt.
Másként fogalmazva: meg kell érteni, hogy miből van pénz az interneten.
Hogyan lehet pénzem az interneten?
Nagyon leegyszerűsítve: a reklámbevételekből. Ehhez "csupán" az kell, hogy legyen Önnek
egy nagy nézettségű weboldala, ahol a nézettségnek köszönhetően értékes reklámhelyek keletkeznek.
E reklámhelyeket ki tudja adni különféle hirdetőknek, akik az interneten szeretnének hirdetni.
A kihelyezett hirdetések után fog Ön - különböző konstrukciók keretében - jövedelemhez jutni.
Nyilván minél nagyobb az Ön oldalának látogatottsága, annál nagyobb potenciális jövedelemre
van lehetősége szert tenni. Ha több weboldala van, akkor mindez többszörösen igaz.
Weboldal Nézettség
Reklámhely Reklámok Bevétel
Példaként nézze meg a világ legnagyobbjait,
illetve néhány magyar oldalt is.
Hogyan készíthetnék weboldalt?
Ehhez meg kell tanulni néhány nyelvet az internet világából.
- A web nyelv a HTML. Ezzel tudunk tartalmakat megjeleníteni egy-egy internetes
dokumentumban.
- A weboldalak dizájnjáról a CSS gondoskodik. Ezt a nyelvet is ismerni kell,
mert nem mindegy, hogy néz ki az oldal, amit készítünk.
-
Meg kell tanulni programozni. Ez teszi ugyanis lehetővé, hogy ne csak tartalomközlő
felületeket alkothassunk, hanem olyan felületeket is, melyen az oldalunk látogatói
is hozzátehetnek a tartalomhoz. Ha jól belegondolunk, ma már a legtöbb oldal olyan,
hogy a tartalmat nem az oldal gazdája gyártja, hanem a felhasználók. Ilyenek pl. a
közösségi oldalak, a hirdető oldalak, a társkereső oldalak, a fórumok... szóval a
legnagyobbak, a leglátogatottabbak. Ehhez pl. JavaScriptre, PHP-ra
van szükség.
- Meg kell tanulni adatbázist kezelni, hiszen a felhasználók által létrehozott
tartalmakat valahol tárolni kell. Erre kellenek az adatbázisok, illetve az
adatbáziskezelő nyelvek, mint amilyen a MySQL.
E nyelvek megismerését segíti a Webszerkesztés című nagy fejezet.
Való mindez nekem?
Ez egyáltalán nem biztos. A nagy szabadság ellenére sem minden embernek való az a fajta
munka, amikor hosszú órákat, de inkább napokat-heteket-hónapokat kell a gép előtt ülve
kódolni, kódolni, és kódolni - és közben rengeteget gondolkodni. Nem azért, mert ez
unalmas, vagy monoton, hiszen egy idő után minden munka többé-kevésbé ugyanolyan.
Hanem azért, mert ide nagyon sok önfegyelem, elszántság, önuralom, belső motiváció
kell - hisz nem liheg a nyakunkon a főnök, aki hajt minket. Ha valaki csak külső motiváció
és nyomás hatására tud eredményes lenni, akkor a programozás valószínűleg neki nem való.
A másik fontos tényező a személyiségtípus. Egy introvertált ember sokkal könnyebben
mélyül el a saját világában, munkájában, társaságában, mint egy extrovertált, akinek
emberekre, társaságra, beszélgetésre, pörgésre van szüksége. Ha Ön introvertált
személyiségtípus, akkor e munka tekintetében szerencsésebb helyzetben van.
Ha Ön extrovertált, ám szeretné ugyanazokat az előnyöket élvezni, amik a programozással
megadathatnak (kötetlen munkaidő, helyszíntől független munkavégzés, korlátlan kereseti
lehetőség), akkor Ön egy igényes bloggal, tartalmas Instagram oldallal, videó csatornával,
egy network marketingben való részvétellel, MLM üzlet építésével - illetve ezek
kombinációjával - valószínűleg sokkal sikeresebb lehetne.
A Személyiségteszt című oldalon letesztelheti
önmagát extrovertáltság-introvertáltság tekintetében is.
Hogyan érdemes használni az infojegyzet.hu oldalt?
Bár az infojegyzet.hu egy internetes honlap annak legfőbb sajátosságával - miszerint
tetszőlegesen lehet benne ugrálni a lapok között -, valójában tankönyvként, munkafüzetként
is használható, hiszen egyrészt találhatóak benne
- jegyzetek
- mintapéldák
- feladatok
melyek rendre a fenti jelöléssel kerülnek megkülönböztetésre;
másrészt az oldalak számozottak (ld. jobb felső sarokban), lapozgathatóak és
tartalomjegyzék
is található hozzá, vagyis sorrendben is feldolgozható.
A honlap jelenleg 377 oldalt
tartalmaz. A lapozás nemcsak az oldal jobb felső sarkában található
és
navigációs elemekkel, hanem (számítógépen) a numerikus billentyűzet
és gombjaival is lehetséges.
Az egyes lapok az oldalszám segítségével rövid linkeken is elérhetőek, pl.
infojegyzet.hu/72
Hogyan kezdjek bele a tanulásba?
Először hangolódjon! Nézzen meg egyet-néhányat a Videótár
filmjei közül. Csiszolja logikáját a Google
állásinterjú kérdéseivel, vagy a Gondolkodnivaló
képes fejtörő feladatokkal, mert szüksége lesz rá.
Aztán csapjon bele: ismerkedjen meg az internettel kicsit
másképp is, mint talán eddig tette. Majd jöhet a munka igazán produktív része,
a Webszerkesztés.
Hogyan legyek mindehhez kellőképpen motivált?
Ha a motivációhoz nem ad kellő löketet a
Miért?
kérdéseivel foglalkozó oldal, akkor érdemes lehet akár újra és újra visszatérni a
Motiváció
című lap mondanivalójához.
És ha kérdésem támad tanulás közben?
Nyilván az interneten mindenre található megoldás. De ha célirányosan egy-egy
oldalhoz kapcsolódóan van kérdése, ezt minden jegyzet, mintapélda, vagy feladat
alatt megírhatja. Ha pedig kifejezetten az oldal szerkesztőjének szeretne írni,
akkor ezt a Profil oldal alján teheti meg.
És ha inkább másnak szeretnék pénzért weboldalt készíteni, mennyiért vállaljam el?
Ez egy nagyon súlyos kérdés, amire nehéz röviden válaszolni. Meglepő lehet, de
elsősorban nem a bemondott összeg nagyságától függ, hogy lesz-e munkánk, vagy sem,
hanem attól, hogy meg tudjuk-e védeni az általunk mondott összeget. Ehhez
azonban olyan ajánlatot kell készítenünk, ami messze nem csupán az árról szól, hanem
sokkal inkább igazolja hozzáértésünket, és bizonyítja, hogy jobbak vagyunk, mint
az olcsóbb konkurencia.
- Először is pontosan le kell tisztázunk, mit szeretne a megrendelő.
- Fel kell hívnunk a figyelmét olyan dolgokra, amikre valószínűleg nem is gondol. Jellemzően ilyen például az admin felület.
- Meg kell tudnunk becsülni a vállalt munka munkaidőigényét a képességeink függvényében.
- Egyeztetni kell olyan részletekről, mint pl. domain név bejegyzés, tárhely bérlés, adatbázisfeltöltés, az oldal beindításához tartozó marketing tevékenység, illetve az indulást követő folyamatos karbantartás, üzemeltetés kérdései.
- Alternatívákat, vagyis választási lehetőségeket kell kínálnunk az ügyfélnek.
- Beszélni kell határidőkről, és ezek függvényében a fizetés egyes részleteinek ütemezéséről.
- Ügyelni kell az árajánlat meggyőző formátumára, külalakjára, nyomtathatóságára.
Mivel tehát ez egy sokrétű kérdéskör, érdemes erről részletesen olvasni az alábbi linken:
Hogyan készítsünk ütős árajánlatot?