Feladat
A programozás során a véletlenszámok előállítását, generálását leginkább szimulációhoz, véletlen
eseményekkel kapcsolatos vizsgálódásokhoz szoktuk használni.
A véletlenszámot előállító
függvények
- ami javascriptben a
Math.random()
néven érhető el - rendszerint egy soktizedes pontosságú, ám 0 és 1 közé eső
véletlen számot adnak eredményül. Ha tehát pl. egy dobókockával való dobást szeretnénk
szimulálni, akkor ahhoz, hogy 1 és 6 közötti egész számot kapjunk, a függvény által
visszaadott értéket matematikailag korrigálni kell az alábbi kifejezés szerint:
Math.floor( Math.random()*6 ) + 1
ahol
- a 6-tal való szorzás oldja meg, hogy 6 különböző eredményt kaphassunk,
- a +1 szerepe a lehetséges legkisebb érték beállítása,
a
Math.floor()
pedig az egész számra alakításról gondoskodik. Ilyenformán a kockadobást szimuláló
program pl. a következőképpen nézhet ki:
<script language='JavaScript'>
k = Math.floor( Math.random()*6 ) + 1
document.write( k )
</script>
A kód működése az alábbiakban demonstrálható érzékletesen:
Fentiek alapján készítsen minden egyes a továbbiakban feladatként megfogalmazott véletlen
számok, kifejezések, illetve ábrák előállításához egy-egy rövid programot!
1. Egy évszám a XXI. század eddigi éveiből:
2. Egy időpont a napból:
3. Egy cipő ára:
a cipő ára drágább mint hatezer forint, és olcsóbb mint harmincezer,
illetve az összeg 890-re, vagy 990-re végződik
4. Egy totó tipposzlop:
5. 5 db lottószám (a 90-es lottón):
6. Időpontok délelőtt 10-től este 6-ig, időrendi sorrendben:
az időpontok között legalább 15 perc, legfeljebb 120 perc lehet
(az első időpont így nem lehet későbbi 12:00-nál)
7. Egy
színkód, és egy annak megfelelő színű négyzet:
8. 8 db színes buborék:
9. Céllövölde - legalább 3, legfeljebb 9 lövés a táblán:
10. Jelszógenerátor, avagy 10 db véletlen karakter:
11. CAPTCHA-szimulátor:
12. Kockadobás két kockával:
13. 5 darab francia kártya a pakliból:
A feladathoz szükséges 52 kártyalap az alábbi linkről tölthető le:
+1. Vándorló pont: