134 Kezdőlap - Webszerkesztés - Árajánlat
ujdomainek.hu

Árajánlat*

*Ajánlat készítése

Jegyzet

Végzett szoftverfejlesztőként remélhetőleg minél hamarabb elérkezik az a pillanat, amikor nemcsak webes munkát szeretnénk vállalni, hanem egy (esetleg több) megrendelő komolyan is gondolja, hogy velünk szeretné elkészíttetni vadiúj honlapját, és felteszi a legnehezebb kérdést:

"Mennyiért csinálnád meg?"

Nos, ez az a pont, amikor a legkönnyebb a saját csapdánkba esnünk.

Elkezdjük törni a fejünket egy összegen, és bármekkora számot találunk is ki, egyszerre fogjuk azt érezni, hogy kevés is, meg sok is. Nekünk kevés, a megrendelőnek viszont sok lesz. De ez a kisebbik baj. A nagyobbik baj az, hogy jó eséllyel azt sem tudjuk, mire kell összeget mondanunk. Hiszen valószínűleg nem ismerjük a megrendelő részletes elképzeléseit. Amit igazából tényleg nem is ismerhetünk, mert az esetek többségében nincs is neki. Csak ezt ő maga sem tudja!


Hogyan készítsünk ütős árajánlatot?


1.   Csak komoly érdeklődőt vegyünk komolyan!

Az első feladat tehát az, hogy meg kell értetnünk potenciális ügyfelünkkel: a részletek tisztázása nélkül semmiképp sem fog tőlünk komoly árat hallani. Ebbéli álláspontunkból nem szabad engednünk.
	- Szia. Akkor mennyiért csinálnád meg a weboldalt, amiről beszéltünk?
	- Szia. Le tudnád írni, mi legyen benne?
	- Hát a szokásos dolgok.
	- Ja. Akkor a szokásos összegért.
	- Jó, de az mennyi?
	- Kb. 80 ezer és 5 millió között. De ez csak irányár.
Rá kell ébreszteni a megrendelőt, hogy muszáj neki tudnia, mit szeretne. Ennek hiányában ugyanis ha megfeszülünk, akkor sem fogunk tudni olyan weboldalt készíteni, ami majd tetszene is neki - és a végén mindenki csalódott lesz.


2.   Beszélgessünk, kérdezzünk, tervezzünk!

Először beszélgess! Nyilván abban, hogy kiderüljön, mit jelentenek a "szokásos dolgok", leendő ügyfelünk számára aktív segítséget nyújthatunk egy hosszabb beszélgetés keretében. Kikérdezhetjük, mi a célja a honlappal, mire és hogyan akarja majd használni, ki a célközönsége, illetve látott-e már hasonló weboldalt, és ha igen, melyik volt az. Ötleteket adhatunk arra vonatkozóan, hogy - mindezek figyelembe­vételével - az elképzelései milyen látvánnyal és funkciókkal valósíthatóak meg.

Súlyos megrendelői hiba szokott lenni dinamikus weboldalak elképzelése esetén, hogy a tervezéskor csupán a felhasználói felületre koncentrálódnak a gondolatok. Ennek az az oka, hogy egy "kezdő" megrendelő nem is hallotta még azt a kifejezést, hogy admin felület. Éppen ezért a megrendelés tervezésénél nekünk, programozóknak kell elmagyaráznunk ennek a szerepét, jelentőségét - megértetve egyúttal azt is, hogy értelemszerűen ez is pénzbe kerül. Ne feledkezzünk el erről a szegmensről is beszélni, mert később visszatérni a problémára erősen rontja hozzáértésünk hitelességét!

A kialakult elképzeléseket érdemes lerajzolni, lejegyzetelni, mert az így készült vázlat - legyen az akár szabadkézi rajz, vagy csupán kézzel írt gondolatok - majdan az elkészítendő ajánlatunk részét fogja képezni.


3.   Számoljunk!

Az idő pénz Ha megvan egy konkrétabb elgondolás arról, hogy mit is szeretne a megrendelő, akkor ez alapján az a feladatunk, hogy megbecsüljük, mennyi idő alatt tudjuk elvégezni a munkát. Ez ugyanis fontos része az ár kalkulálásának. Ha nagyjából meg tudjuk mondani, hány munkaórát igényel a feladat megvalósítása, akkor ezt a számot megszorozva a kívánt óradíjunkkal megkapjuk, hogy kb. mennyit kérjünk el a weboldalért. Az így kiszámolt összegen az egyéb szóba jöhető körülmények miatt természetesen még bármely irányba finomíthatunk. Ilyen szóba jöhető körülmény lehet például a megrendelő fizetőképessége, vagy éppen az a tény, hogy kívánunk-e teret hagyni az áralkunak - bár weboldalak esetében ez utóbbi kevéssé szerencsés szolgáltatói magatartás, mert példaértékével előre vetítheti további alkudozások veszélyét.

Kezdőként nyilván nem reális megközelítés senior szoftverfejlesztői fizetéseket alapul venni a kívánt óradíj megálmodásához. Azzal viszont mindenképp célszerű számolni, hogy a feladat megvalósítására szánt időt jó eséllyel alá fogjuk becsülni - ugyanis egészen biztos, hogy közbejön majd valami nem várt dolog a munka során...   De ezen, majd ott és akkor nem érdemes sokat bosszankodni: az első pénzes munkák nem a pénzről kell, hogy szóljanak, hanem a tapasztalatszerzésről és a sikerélményről. Ha ezek meglesznek, jöhet majd az anyagilag is elégedettségre okot adó folytatás. Ha viszont ki akarjuk hagyni a fejlődésünk ezen szakaszát, akkor a kudarcélményeink miatt később majd csak szidjuk a programozói szakmát, a piacot, az ügyfeleket, és mindenki mást, akit csak lehet - holott a hiba nem ezekben keresendő.



4.   Kínáljunk több lehetőséget!

Inkább kettőt! Megfontolandó gondolat lehet nem egy, hanem kettő árajánlatot készíteni. Az egyik nagyobb összeget tartalmaz, a másik kisebbet. Az egyik ajánlatban minden megrendelői kérés maradéktalanul benne van, a másik pedig néhány tekintetben egyszerűsített változat. Mire jó ez?
Egyrészt pszichológiai jelentősége van: esélyt teremtünk rá, hogy az ügyfél ne azon kezdjen el agyalni, hogy elfogadja-e az ajánlatunkat, hanem azon, hogy melyiket fogadja el. De természetesen ennél azért összetettebb a történet:

5.   Mit írjunk bele?

Bár eddig jellemzően az árajánlat szót használtuk, valójában szerencsésebb simán ajánlat néven illetni az elkészítendő dokumentumunkat, ugyanis ezzel is hangsúlyozhatjuk, hogy mi nem szimplán árat ajánlunk, hanem egy weboldal elkészítését. Márpedig ennek csupán egyetlen eleme az ár. Foglaljuk tehát össze, mit is illik tartalmaznia ajánlatunknak!

Ajánlatunk az alábbi pontokat tartalmazzák: Ajánlatunkban - ügyfelünkkel történt előzetes megállapodás szerint - érdemes lehet néhány további kérdést egyértelműsíteni:

6.   Hogyan kezdjük? Hogyan zárjuk le?

Ajánlatunk szövegének elején köszönjük meg az ajánlatkérést.
Ajánlatunk szövegének végén bátorítsuk potenciális ügyfelünket, hogy kérdezzen, ha valami nem egyértelmű számára.


7.   Hogyan küldjük el?

PDF! Ajánlatunkat mindig e-mailben, és PDF formában csatolva küldjük el! Ennél már csak a kinyomtatott, papíron is átadott ajánlat bír meggyőzőbb erővel. Ez is megfontolandó lehetőség.

A szóban, vagy akár chaten, messengeren, illetve bármilyen csevegős felületen küldött ajánlatot sokkal kevésbé lehet komolyan venni, sokkal kisebb az értéke, ennek megfelelően sokkal kevésbé valószínű, hogy hatására tényleges megrendeléshez fogunk jutni belőle.



+1.   Biztos el kell vállalnom?

Ha van dobozos megoldás... Nem kell, és nem is szabad minden munkát elvállalni. Tudjunk "NEM"-et mondani! Ma már számtalan kommersz megrendelői igényre van "dobozos" megoldás. Például egy semmi rendkívüli funkciót nem tartalmazó webshop, esetleg egy alapfunkciókkal megálmodott fórum-, vagy blogoldal létrehozására szakmai kötelességünk a kész sablonmegoldások létezésére is felhívnunk a figyelmet, sőt azt ajánlanunk, ugyanis ezek nyilván sokkal költséghatékonyabb, gyorsabb megoldást jelenthetnek az ügyfél számára. Mindez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy ezzel lemondunk az ügyfélről, hiszen elég nagy valószínűséggel ilyen változat megvalósításában is segítséget kínálhatunk.


+2.   Biztos el tudom vállalni?

Ajánlj magad helyett valakit! Előfordulhat, hogy szándékunk ellenére sem tudjuk elvállalni a munkát. Vagy esetleg nem is akarjuk, mert túl bonyolult, túl egyszerű, épp nincs rá időnk, stb... Ám ebben az esetben se az legyen csupán a válaszunk, hogy "sajnos nem", hanem ajánljunk magunk helyett valakit. Ez egyrészt növeli szakmai tekintélyünket, másrészt cserébe, lehet, legközelebb éppen az ajánlott kolléga fog nekünk munkát hozni. Építsük folyamatosan szakmai kapcsolatainkat!


Checklista

Ellenőrző lista

Amikor majd tényleg árajánlat írásásra kerül a sor, nem biztos, hogy lesz idő végolvasni a fenti pontok mindegyikét. Éppen ezért az alábbiakban szerepel egy 18 elemből álló checklista, amiben egyszerűen ellenőrizheti, kipipálhatja, hogy minden fontos dolog rendben van-e!
Eredményes ajánlatkészítést Önnek! :)
Bevezetésként megköszöntem az ajánlatkérést.
Az elkészítendő feladatokat megbeszéltük, és szerepelnek is az ajánlatomban.
A látványtervről készítettem rajzot, vagy nevesítettem a mintát, ami alapján dolgoznom kell.
Készítettem két alternatívát: egy minden igényt kielégítő, és egy költséghatékony változatot is.
Beleírtam a vállalási határidőt.
Megneveztem a tesztidőszak időtartamát.
Mindkét változat munkadíját beírtam, és jeleztem, hogy ez nettó összeg, amihez még hozzájön az ÁFA.
Leírtam a fizetés ütemezését: a részletek százalékos nagyságát, és esedékességük idejét is.
Beleírtam, hogy meddig érvényes az ajánlatom.
Megegyeztünk a domain bejegyzés, és a tárhely kérdésében. Ez is benne van az ajánlatban.
Beszéltünk az adatbázis feltöltéséről. Ez is benne van az ajánlatban.
Beszéltünk a bevezetésről, marketingről, linképítésről. Ez is benne van az ajánlatban.
Beleírtam, hogy a honlap teljes átadása után már nincsenek karbantartási kötelezettségeim.
Jeleztem, hogy minden további kapcsolódó kérdésre szívesen válaszolok.
Az ajánlatom végén szerepel a dátum.
Aláírtam az ajánlatot.
Feltüntettem az elérhetőségeimet.
Az ajánlatot PDF formátumba konvertáltam.
Pipálja ki, amivel elkészült!

Minta az árajánlat elkészítéséhez

Az ajánlatkészítésre mintaként nézzük meg, mit lehetne írni akkor, ha például a fent említett, már létező ujdomainek.hu oldalhoz kellene ilyesmit készítenünk. Tekintse át, mi az, ami a fenti ellenőrző lista alapján hiányzik az alábbi ajánlatból!

   



2020-09-25 19:00:36 Admin Köszönöm, ha Ön lesz az első, aki megírja ide véleményét, észrevételét, kérdését ezzel a lappal kapcsolatban.




Új hozzászólás:
E-mail cím:


Erre a címre küldjük ki a hozzászólás jóvá- hagyásához szükséges linket. Az e-mail címet sehol nem tesszük közzé.

Név:


Ez a név fog megjelenni az Ön hozzászólásai mellett.

Mennyi tizenhét + hat?
Számjegyekkel írja be!



Ez a robotok beírása elleni védelem miatt szükséges ellenőrzés.


© infojegyzet.hu, 2020. szeptember