Jegyzet
Végzett szoftverfejlesztőként remélhetőleg minél hamarabb elérkezik az a pillanat,
amikor nemcsak webes munkát szeretnénk vállalni, hanem egy (esetleg több) megrendelő
komolyan is gondolja, hogy velünk szeretné elkészíttetni vadiúj honlapját, és
felteszi a legnehezebb kérdést:
"Mennyiért csinálnád meg?"
Nos, ez az a pont, amikor a legkönnyebb a saját csapdánkba esnünk.
Elkezdjük törni a fejünket egy összegen, és bármekkora számot találunk is ki,
egyszerre fogjuk azt érezni, hogy kevés is, meg sok is. Nekünk kevés, a
megrendelőnek viszont sok lesz. De ez a kisebbik baj. A nagyobbik baj az,
hogy jó eséllyel azt sem tudjuk, mire kell összeget mondanunk. Hiszen valószínűleg
nem ismerjük a megrendelő részletes elképzeléseit. Amit igazából tényleg
nem is ismerhetünk, mert az esetek többségében nincs is neki. Csak ezt
ő
maga sem tudja!
Hogyan készítsünk ütős árajánlatot?
1. Csak komoly érdeklődőt vegyünk komolyan!
Az első feladat tehát az, hogy meg kell értetnünk potenciális ügyfelünkkel:
a részletek tisztázása nélkül semmiképp sem fog tőlünk komoly árat hallani.
Ebbéli álláspontunkból nem szabad engednünk.
- Szia. Akkor mennyiért csinálnád meg a weboldalt, amiről beszéltünk?
- Szia. Le tudnád írni, mi legyen benne?
- Hát a szokásos dolgok.
- Ja. Akkor a szokásos összegért.
- Jó, de az mennyi?
- Kb. 80 ezer és 5 millió között. De ez csak irányár.
Rá kell ébreszteni a megrendelőt, hogy
muszáj neki tudnia, mit
szeretne. Ennek hiányában ugyanis ha megfeszülünk, akkor sem fogunk tudni
olyan weboldalt készíteni, ami majd tetszene is neki - és a végén mindenki
csalódott lesz.
2. Beszélgessünk, kérdezzünk, tervezzünk!
Nyilván abban, hogy kiderüljön, mit jelentenek a "szokásos dolgok", leendő ügyfelünk
számára aktív segítséget nyújthatunk
egy hosszabb beszélgetés keretében.
Kikérdezhetjük, mi a célja a honlappal, mire és hogyan akarja majd használni, ki
a célközönsége, illetve látott-e már hasonló weboldalt, és ha igen, melyik volt az.
Ötleteket adhatunk arra vonatkozóan, hogy - mindezek figyelembevételével - az
elképzelései milyen látvánnyal és funkciókkal valósíthatóak meg.
Súlyos megrendelői hiba szokott lenni dinamikus weboldalak elképzelése esetén,
hogy a tervezéskor csupán a felhasználói felületre koncentrálódnak a gondolatok.
Ennek az az oka, hogy egy "kezdő" megrendelő nem is hallotta még azt a kifejezést,
hogy admin felület.
Éppen ezért a megrendelés tervezésénél nekünk, programozóknak kell elmagyaráznunk
ennek a szerepét, jelentőségét - megértetve egyúttal azt is, hogy értelemszerűen
ez is pénzbe kerül. Ne feledkezzünk el erről a szegmensről is beszélni,
mert később visszatérni a problémára erősen rontja hozzáértésünk hitelességét!
A kialakult elképzeléseket
érdemes lerajzolni, lejegyzetelni,
mert az így készült vázlat - legyen az akár szabadkézi rajz, vagy csupán kézzel
írt gondolatok - majdan az elkészítendő ajánlatunk részét fogja képezni.
Bonyolultabb programok, vagy felületek esetén érdemes mindjárt az elején tisztázni,
hogy kér-e leírást, használati útmutatót,
dokumentációt
a szoftverhez a megrendelő. Ha igen, nyilván érdemes körüljárni, hogy ez mire terjedjen
ki, és milyen részletességű legyen. A dokumentációt esetleg betanítás is helyettesítheti,
vagy kiegészítheti. Kérdezzünk rá ennek igényére is!
3. Számoljunk!
Ha megvan egy konkrétabb elgondolás arról, hogy mit is szeretne a megrendelő,
akkor ez alapján az a feladatunk, hogy
megbecsüljük, mennyi idő alatt tudjuk
elvégezni a munkát. Ez ugyanis fontos része az ár kalkulálásának. Ha nagyjából
meg tudjuk mondani, hány munkaórát igényel a feladat megvalósítása, akkor
ezt
a számot megszorozva a kívánt óradíjunkkal megkapjuk, hogy kb. mennyit kérjünk
el a weboldalért. Az így kiszámolt összegen az egyéb szóba jöhető körülmények
miatt természetesen még bármely irányba finomíthatunk. Ilyen szóba jöhető körülmény
lehet például a megrendelő fizetőképessége, vagy éppen az a tény, hogy kívánunk-e
teret hagyni az áralkunak - bár weboldalak esetében ez utóbbi kevéssé szerencsés
szolgáltatói magatartás, mert példaértékével előre vetítheti további alkudozások
veszélyét.
Kezdőként nyilván nem reális megközelítés senior szoftverfejlesztői fizetéseket
alapul venni a kívánt óradíj megálmodásához. Azzal viszont mindenképp célszerű
számolni, hogy a feladat megvalósítására szánt időt jó eséllyel alá fogjuk
becsülni - ugyanis egészen biztos, hogy közbejön majd valami nem várt dolog a
munka során...
De ezen, majd ott és akkor nem érdemes sokat bosszankodni: az első pénzes munkák
nem a pénzről kell, hogy szóljanak, hanem a tapasztalatszerzésről és a
sikerélményről. Ha ezek meglesznek, jöhet majd az anyagilag is elégedettségre
okot adó folytatás. Ha viszont ki akarjuk hagyni a fejlődésünk ezen szakaszát,
akkor a kudarcélményeink miatt később majd csak szidjuk a programozói szakmát, a
piacot, az ügyfeleket, és mindenki mást, akit csak lehet - holott a hiba nem ezekben
keresendő.
4. Kínáljunk több lehetőséget!
Megfontolandó gondolat lehet nem egy, hanem
kettő árajánlatot készíteni.
Az egyik nagyobb összeget tartalmaz, a másik kisebbet. Az egyik ajánlatban minden
megrendelői kérés maradéktalanul benne van, a másik pedig néhány tekintetben
egyszerűsített változat. Mire jó ez?
Egyrészt pszichológiai jelentősége van: esélyt teremtünk rá, hogy az ügyfél
ne azon kezdjen el agyalni,
hogy elfogadja-e az ajánlatunkat,
hanem azon, hogy melyiket fogadja el.
De természetesen ennél azért összetettebb a történet:
-
Abban az esetben, ha a megrendelő csakugyan sokallja az árat, akkor a kisebb összegű
árajánlat lehetőséget kínál számára egy olcsóbb megoldásra.
-
Az olcsóbb és a drágább ajánlat egymás mellé helyezésével kihangsúlyozhatjuk
a költségesebb megoldás értékesebb, vagy munkaigényesebb elemeit.
Ezúton is érzékeltethetjük ügyfelünkkel, hogy mire is adja ki azt a sok pénzt.
-
Abban az esetben, ha a megrendelő az olcsóbb megoldást választja, tudja, hogy
miről mond le, és ezt a későbbiekben nem kérheti számon rajtunk.
-
A konkurencia - hacsak nem olvassa ezt az oldalt - valószínűleg csupán egy ajánlatot
fog kínálni lehetőségként. Ennek megfelelően mi, a két változatunkkal hitelesebbek,
hozzáértőbbek leszünk az ügyfél szemében..
5. Mit írjunk bele?
Bár eddig jellemzően az
árajánlat szót használtuk,
valójában
szerencsésebb simán
ajánlat néven illetni az elkészítendő dokumentumunkat,
ugyanis ezzel is hangsúlyozhatjuk, hogy mi nem szimplán árat ajánlunk, hanem
egy weboldal elkészítését. Márpedig ennek
csupán egyetlen eleme az ár.
Foglaljuk tehát össze, mit is illik tartalmaznia ajánlatunknak!
Ajánlatunk az alábbi pontokat tartalmazzák:
-
Az elkészítendő munka részletes leírását, menüpontjait, az azokhoz
tartozó funkciók jellemzését, a látványtervek minimum
vázlatos rajzát - az admin felületre is kiterjedően. Mindezek hivatkozott
mellékletként is részét képezhetik az ajánlatnak, mely mellékleteket
a megrendelővel közösen készítettünk el a kezdeti beszélgetések
során.
-
Két ajánlatcsomag esetén mindkét változat részletes ismertetését,
különös tekintettel az eltérésekre, vagyis hangsúlyosan megjelenítve
bennük, hogy mit tartalmaz, illetve mit nem tartalmaz az egyik,
illetve a másik változat.
-
A vállalási határidőt, vagyis munka elkészítésének időigényét. Ez
megadható fix dátummal, vagy időtartammal kifejezve is.
-
Az elkészült munka átadásának részét képező dokumentáció, vagy esetleges
betanítás tartalmát, körülményeit.
-
Az átadást követő tesztidőszak időtartamát, ami
alatt az esetleges hibák, vagy méltányolható igények korrigálhatóak.
-
A weboldal elkészítésének munkadíját netto+ÁFA formában. Ez az árazási
formátum gondolkodásra készteti a megrendelőnket, hogy cégként, vagy magánszemélyként
rendeli-e meg az oldalt, illetve mindkét esetben egyértelműsíti az ÁFA kérdését.
Több ajánlat-változat esetén értelemszerűen minden változat árát számszerűsíteni
szükséges.
-
A fizetés ütemezésére vonatkozó ajánlatunkat, melyet érdemes három részre bontani:
-
5-10% a munkánk megkezdését megelőzően, a megbízás komolyságának kifejezéseként;
-
55-65% a weboldal átadásakor, a tesztidőszak kezdetekor;
-
a fennmaradó összeg a tesztidőszak végén.
-
Ajánlatunk érvényességi idejét, mely jellemzően két hét és egy hónap között
szokott lenni. Ha a megrendelő ezen időszak után kéri a munka megkezdését, akkor
ezzel - a piaci változások és aktuális munkáink függvényében - teret engedünk
magunknak új ajánlat írására.
-
Az ajánlattétel dátumát.
-
Aláírásként (elegánsabb esetben fejlécként is) nevünket céges formában, vagy
magánszemélyként, valamint elérhetőségeinket.
Ajánlatunkban - ügyfelünkkel történt előzetes megállapodás szerint - érdemes lehet néhány
további kérdést egyértelműsíteni:
-
Ki végzi el a szükséges domain bejegyzését, illetve ki gondosodik a
weboldalhoz tartozó tárhely biztosításáról? Mindezek költségét
tartalmazza-e a munkadíj, vagy sem?
Hacsak nincs ügyfelünknek már domainje, és tárhelye, akkor ezek "megszerzésében"
valószínűleg tapasztalata sincs nagyon. Ebben az esetben érdemes a munka ezen
részét magunkra vállalni az árajánlatban, mert ezzel komfortérzetet adhatunk
a megrendelőnek. Ennek költségét építsük be a kialakítandó árba! Ügyeljünk rá,
hogy a domain bejegyzéséhez minden ügyféladat a rendelkezésünkre álljon!
-
Szükség esetén ki és mikor végzi el az induláshoz tartozó adatbázis feltöltését?
Mivel szoftverfejlesztők vagyunk, és nem adatrögzítők, ezt a munkát nem
célszerű bevállalni. Deklaráljuk egyértelműen az árajánlatban, hogy az
adatfeltöltés az ügyfél feladata! Ravasz megoldást jelenthet, ha
a weboldal kialakítása során időben előre vesszük az adatrögzítő admin
felület megvalósítását, mert így amíg mi a többi részlettel foglalatoskodunk,
addig már ügyfelünk is dolgozhat. Ezzel elkerülhetjük a sürgető érdeklődéseket,
tesztelhetjük a megrendelő elszántságát, és időben felfedezhetjük az
adatstruktúra esetleges hiányosságait.
-
Vállaljuk-e, vagy sem az oldal beindításához tartozó marketinget, linképítést,
adunk-e reklámötleteket?
ujdomainek.hu
Bár a marketing sem éppen webfejlesztői feladat, egyrészt ne felejtsük el
beleírni ajánlatunkba, hogy a weboldalt a legfőbb keresőoptimalizálási
elveknek megfelelően alakítjuk ki, másrészt mivel egy idő után valószínűleg
nagyobb tapasztalattal fogunk rendelkezni e téren, mint aktuális ügyfelünk,
kínáljuk fel segítségünket e téren is. Néhány marketingötlet, vagy pár link
kialakítása az oldalra ajándékként is feltüntethető a teljesebb
(drágább) árajánlat részeként. Ajánljuk ügyfelünk számára például az
ujdomainek.hu
weboldal lehetőségeit, mely kifejezetten új weboldalak indulását kívánja segíteni.
-
Miként adunk lehetőséget a tesztidőszak lezárultát követően felmerülő új igények
megvalósítására, vagy éppen miként veszünk részt az oldal üzemeltetésében,
karbantartásában?
Első gondolatként csábító lehet a weboldal elkészültét követően egy
karbantartói-üzemeltetői jutalékban ötletelni, hiszen ez további
bevételt jelenthet számunkra a folytatásban. Ám ha erre nincs külön
emberünk, akkor hosszabb távon csak ballaszt, nehézség, időrabló és
idegölő munka lesz örökké az ügyfél sirámait kezelni, miközben mi már
egy új weboldalon dolgoznánk. Tanuljuk meg elengedi egy elkészült
weboldalunk kezét! Mindez persze nem jelenti azt, hogy ha van olyan
ismerősünk, akinek nem a programozás a kedvenc tevékenysége, hanem
az ügyfélkapcsolat ápolása terén tud kiteljesedni, akkor számára ne
ajánlhatnánk ki a feladatot.
6. Hogyan kezdjük? Hogyan zárjuk le?
Ajánlatunk szövegének elején köszönjük meg az ajánlatkérést.
Ajánlatunk szövegének végén bátorítsuk potenciális ügyfelünket, hogy kérdezzen, ha valami nem
egyértelmű számára.
7. Hogyan küldjük el?
Ajánlatunkat mindig
e-mailben, és
PDF formában csatolva küldjük el!
Ennél már csak a
kinyomtatott, papíron is átadott ajánlat bír meggyőzőbb erővel.
Ez is megfontolandó lehetőség.
A szóban, vagy akár chaten, messengeren, illetve bármilyen csevegős felületen
küldött ajánlatot sokkal kevésbé lehet komolyan venni, sokkal kisebb az értéke,
ennek megfelelően sokkal kevésbé valószínű, hogy hatására tényleges megrendeléshez
fogunk jutni belőle.
+1. Biztos el kell vállalnom?
Nem kell, és nem is szabad minden munkát elvállalni.
Tudjunk "NEM"-et mondani!
Ma már számtalan kommersz megrendelői igényre van "dobozos" megoldás. Például egy semmi
rendkívüli funkciót nem tartalmazó webshop, esetleg egy alapfunkciókkal megálmodott
fórum-, vagy blogoldal létrehozására szakmai kötelességünk a
kész sablonmegoldások
létezésére is felhívnunk a figyelmet, sőt azt ajánlanunk, ugyanis ezek nyilván
sokkal költséghatékonyabb, gyorsabb megoldást jelenthetnek az ügyfél számára.
Mindez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy ezzel lemondunk az ügyfélről, hiszen
elég nagy valószínűséggel ilyen változat
kiválasztásában, beüzemelésében is segítséget
kínálhatunk.
+2. Biztos el tudom vállalni?
Előfordulhat, hogy szándékunk ellenére sem tudjuk elvállalni a munkát. Vagy esetleg
nem is akarjuk, mert túl bonyolult, túl egyszerű, épp nincs rá időnk, stb...
Ám ebben az esetben se az legyen csupán a válaszunk, hogy "sajnos nem", hanem
ajánljunk magunk helyett valakit. Ez egyrészt növeli szakmai tekintélyünket,
másrészt cserébe, lehet, legközelebb éppen az ajánlott kolléga fog nekünk munkát hozni.
Építsük folyamatosan szakmai kapcsolatainkat!
Ellenőrző lista
Amikor majd tényleg árajánlat írásásra kerül a sor, nem biztos, hogy lesz idő végolvasni
a fenti pontok mindegyikét. Éppen ezért az alábbiakban szerepel egy
20 elemből álló
checklista, amiben egyszerűen ellenőrizheti, kipipálhatja, hogy minden fontos dolog
rendben van-e!
Eredményes ajánlatkészítést Önnek! :)
Pipálja ki, amivel elkészült!
Épp nincs megrendelése?
Dolgozzon addig saját magának!
Minta az árajánlat elkészítéséhez
Az ajánlatkészítésre mintaként nézzük meg, mit lehetne írni akkor, ha például a fent
említett, már létező
ujdomainek.hu
oldalhoz kellene ilyesmit készítenünk. Tekintse át, mi az, ami a fenti ellenőrző
lista alapján hiányzik az alábbi ajánlatból!